Laikmetīgā mūzika

Terry Riley & Gyan Riley | THE RILEYS

7. decembrī Ventspilī, koncertzālē “Latvija” ar pirmo un līdz šim vienīgo koncertu Latvijā viesosies mūziķis, komponists-leģenda Terijs Railijs (Terry Riley), uzstājoties kopā ar dēlu, ģitāristu Gianu Railiju (Gyan Riley).

Ir neiespējami runāt par 20. gadsimta mūziku, īpaši – pēckara, nepiesaucot Terija Railija (Terry Riley) vārdu. Vēl vairāk, ar mākslinieku tiek cieši saistīta tā dēvētās “minimālisma skolas” jeb žanra rašanās Amerikas Savienotajās Valstīs. Terijs Railijs, Stīvs Reihs (Steve Reich), Filips Glāss (Philip Glass) un Džons Adamss (John Adams) ir četri vaļi, kuri cēluši un pēdējās desmitgades uz saviem pleciem turējuši veselu žanru un neskaitāmus tā atvasinājumus mūsdienās, kuri iespaidojuši vairāku klausītāju un mūziķu paaudžu domu, un dara to joprojām. Īpaši T. Railijs, kurš cienījamā vecumā joprojām aktīvi koncertē un rada arvien jaunus skaņdarbus pasaules izcilākajiem mūziķiem un kolektīviem.

Saulainajā Kalifornijā 1935. gadā dzimušais un augušais mākslinieks akadēmisko grādu kompozīcijā ieguvis Bērkli universitātē, taču formāli iegūtas izglītības uzskaite ir nepieklājīga, kad runājam par šāda mēroga personību. Vēl jo vairāk, ja par savu īsteno skolotāju, ar kuru māksliniekam dzīves gaitā izveidojās īpašas un dziļi personīgas attiecības, Terijs Railijs sauc Panditu Prānu Natu (Pandit Pran Nath) – indiešu klasiskās dziedāšanas meistaru. Attiecības ar skolotāju gan universitātes sienās, gan kopīgos ceļojumos uz Indiju Terija Railija mūzikai piešķīrušas austrumniecisku dimensiju, kas atspoguļojas kā kompozīcijā, instrumentu izvēlē, tā atsaucēs uz indiešu tautas mūziku un citiem reģionam raksturīgiem kultūras kanoniem. T. Railijs ir pionieris kasešu lentu cilpu (no “tape loops” angļu valodā) ieviešanai un izmantošanai akadēmiskajā mūzikā, kurš lielu daļu dzīves pavadījis starp Austrumiem un Rietumiem, sadarbojoties ne tikai ar saviem laika biedriem Lamonti Jangu (LaMonte Young), Reihu, Paulīni Oliverosu (Pauline Oliveros), “Kronos Quartet”, bet arī neskaitāmiem citiem mūziķiem. Atstājis neizdzēšamu iespaidu uz “The Velvet Underground” un Pītu Taunzendu (Pete Townsend), kā arī uz roka un elektronisko mūziku, kādu to pazīstam.

Pats Mākslinieks atzīst: “Nekas man dzīvē nav sagādājis lielāku prieku un apmierinājumu kā kopīga improvizēšana ar dēlu Gianu (Gyan Riley). Nekas nelīdzinās tai gluži intuitīvajai kopā būšanai mūzikā, ko abi tik daudz reižu esam piedzīvojuši uz skatuves. Gians spēj brīnišķīgi veidot kontrapunktu manai mūzikai un tās kopējai noskaņai. Katru reizi esmu pārsteigts atkal un atkal, redzot, ar kādu virtuozitāti viņš to dara. Nevaru iedomāties labāku gara un prāta sadarbību par mūsējo.”

Pēc viena no koncertiem laikraksta “The Guardian” recenzents Džons Lūiss (John Lewis) izteicies, ka priekšnesums bijis “tik tuvu džezam, cik Railijs pats vai jebkurš no mūsdienu mūzikas komponistiem spētu nokļūt”.

Lai arī Terijs Railijs nav uzskatāms par džeza pianistu, viņš žanra izpētē ir devies nesalīdzināmi tālāk par jebkuru tā saucamo “minimālistu”.

“Vienīgais, kas Terija Railija mūzikā mēdz būt minimāls, ir tās tomēr izmērāmā publika,” par savu elku teicis jau piesauktais Pīts Taunzends.

Organizē SIA "Kurzemes filharmonija"
Atbalsta Ventspils pilsētas dome un VKKF

Ventspils koncertzāle "Latvija",
Lielais prospekts 1, Ventspils, LV-3601
Sestdiena,
7. decembris, 19:00
Novērtē:

Organizatora ieteiktie